belka1

Polska

dakar logoc

 

 

Twórcą rajdu jest Francuz Thierry Sabine. Legenda głosi, że podczas rajdu w 1977 r. zgubił się on na pustyni, która tak go urzekła, że postanowił zorganizować rajd w którym piaski Sahary grałyby główną rolę. Swój pomysł zrealizował już w 1978 r., kiedy to w grudniu zgromadził na starcie 182 pojazdy. Trzeba jednak zaznaczyć, że w tym czasie rajd był głównie przygodą – obok terenówek jechało mnóstwo aut z napędem 2WD, głównie francuskich marek. Niestety, twórca rajdu zginął w 1986 r. w czasie rajdu – podczas katastrofy śmigłowca.

Przez pierwsze lata rajd miał różną trasę, która jednak zawsze zaczynała się w Paryżu i kończyła w Dakarze. Tak było aż do edycji 1992, kiedy metę postanowiono zlokalizować w… RPA! Później coraz odważniej zaczęto eksperymentować z trasą, np. w 1994 r. prowadziła z Paryża do Dakaru i… ponownie do Paryża, zaś w 1997 r. rajdowcy rozpoczęli zmagania oraz je zakończyli w Dakarze. Zmianiano też miejsce startu. Dość ciekawie wyglądała też edycja 2000, kiedy to zawodnicy znów przejechali Afrykę od brzegu do brzegu, lecz tym razem w poprzek – z Dakaru do Kairu. W 2003 r. z kolei kawalkada wystartowała z Marsylii by podążać do egipskiego kurortu Sharm El Sheikh. W ten sposób doszliśmy do przełomowego roku 2008. Czekający już w Lizbonie zawodnicy usłyszeli wiadomość, która ścięła ich z nóg: ze względu na zagrożenie terrorystyczne rajd został odwołany! Nie nam oceniać realne zagrożenie, faktem jednak było, że takie wydarzenie nie miało precedensu w historii rajdu.

Rok 2009 i kolejne to już nowa era rajdu – zachował nazwę Dakar, ale trafił do Ameryki Południowej, gdzie gości do teraz.

 

Przyjrzyjmy się jeszcze kilku statystykom:

Samochody:

najwięcej zwycięstw:

kierowcy: Peterhansel (5), Vatanen (4)

samochody: Mitsubishi (12), Citroen, Peugeot i VW – po 4

narodowości: Francuzi (19), Finowie (5)

Ciężarówki:

najwięcej zwycięstw:

kierowcy: Chagin (7), Loprais (6)

samochody: Kamaz (12), Tatra (6)

narodowości: Rosjanie (12), Czesi i Francuzi – po 6

Motocykle:

najwięcej zwycięstw:

kierowcy: Peterhansel (6), Neveu i Despres – po 5

motory: KTM (13), Yamaha (9)

narodowości: Francuzi (22), Włosi (6)

 

Najczęściej rajd odwiedzał Senegal (28) i Mali (22). Boliwia była 28. krajem na trasie.

Najczęściej rajd startował we Francji (21) i kończył się w Senegalu (25).

Najwięcej wygranych etapów (kierowcy): Peterhansel (65), Chagin (61).

Najwięcej wygranych etapów (marki):

auta: Mitsubishi (150), Citroen i VW (po 59)

motocykle: KTM (189), Yamaha (137)

ciężarówki: Kamaz (106), Tatra (33)

 

Info: dakar.com